söndag 19 oktober 2008

Hedonism eller utlitarism? Sex eller vetenskap?

En tjejtkompis berätta att till hennes b-day ska hon ha fest med 70-tals tema.Det fick mig lite och tänka på låten she's a wild one. För det är väl det 70-talet är om,om jag inte har fel ? :P
Att klä dig i stora tuffa färglgada outfits och be a wild one. Jag kan redan se min outfit framför mig. En svart fluffjacka, Färgglada tights, en färgstark magtröja eller halvt i tightsen inststoppad tröja och några tuffa skor till. Vi får inte glömma håret så klart! It makes the look! Lockigt okammat hår och ett angels face. She's a wild one with an angels face. Gosh Jag älskar det uttrycket!

Bara lite roliga flumtankar jag fick mitt under mitt filosofipluggande. Jag ska dra en parallel mellan 70-tal och filosfi så känns det bättre att jag flummar här, istället för att plugga till provet imorn.:P
Så jag återgå till hedonism och utlitarismen som är en inspererad av hedonismen. Det jag gör nu är hedonism! Att fly från pluggandet ger mig lycka och lust för nuet, på kort sikt. Men Jag ska följa utilitarismen och tänka lust och lycka i ett längre perspektiv vilket innebär att jag blir lyckligare och tjänar mer på att göra bra ifrån mig på provet än att beskriva mina flummiga tankar för er!
Man ska alltid sträva efter det som ger mest lust och lycka istället för smärta och olust. Men vilken sorts lust? Hedonismens eller utilitarismens lust?
70-tal är ju all about sexappeal och vildhet. Det gav och ger oss lust?
John Stuart Mill anser att sex inte är bra för det är intensiv njutning och lusten är bara för stunden. Man får ut mer av ett filosofiskt samtal med den man älskar. Sex är djuriskt och kräver inte förnuft och hellre vara en otillfredställd människa än ett tillfredställt svin menar Mill.

Mill måste haft ett dåligt sexliv? Haha


Avgör ni Madonna sexappeal eller veteskap..hedonsim eller utlitarism?

Inga kommentarer: