torsdag 23 oktober 2008

The impossible happened

Jag kom idag hem till ett papper med betygsomdömen. Ett av ämnena jag fick betygsomdöme i var Engelska C, mitt omdöme var IG! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta?! Jag har haft Mvg i engelska sen det började betygsättas fram till nu. Det är ett av mina starkaste ämnen i skolan och läraren ger mig IG från INGENSTANS! :S Jag är så förbannad! Nu måste jag klämma in ett besök hos rektorn imorn för det är inte acceptabelt någonstans! Den här läraren har gjort likadant tigdigare och har rykte om sig för att ge ut IG:n. Jag tänker inte acceptera att mitt betyg förstörs för att läraren tappat sitt förstånd! Imorn blir det besök hos rektorn men jag har redan börjat visa min avsky för henne. I svenskan ska vi skriva insändare om något som upprör oss. Jippe she just got on my list!



Mvg? Yes! ;D

IG? I dont think so?!
Här är min hatiska insändare..fast dock utan finslipningar ;P

Jag fick hem ett papper utskrivet med bokstäverna IG! Två bokstäver som ska tala om hur det går för mig och vilken nivå jag ligger på i ett ämne. I detta fall var det engelska. Det hade varit acceptabelt om det faktiskt sa något om hur det gick för mig i ämnet. Men kollas de här betygen upp? Stämmer de verkligen? Eller är det bara en "present" man får hemskickat i posten med en total överraskning i?
När jag skulle välja Engelska C kursen gjorde jag precis som många andra elever det med vilja och övertygelse om att det kommer vara roligt och gå bra. Engelska har alltid varit mitt favoritämne och även mitt starkaste ämne i skolan.
Ett betyg bör sättas efter vad du presterar på lektionerna, dina muntliga och skriftliga prestationer, läsuppgifter och prov. Men lärare får tydligen sätta regler och ignorera de utan att ifrågasättas, medan en elev ska uppfylla alla kraven läraren ställer. Ett prov som inte ska betygsättas betygsattes plötsligt. Responsen du ska få efter dina arbeten struntades i. Allt du gör ska tas hänsyn till men läraren väljer att utgå från endast ett arbete för att dra ner på betyget. Samtidigt ska man som elev prestera bättre och acceptera "presenten" man får för att den har man "förtjänat".
När jag på persiska ska tala om mitt betyg brukar iranier ofta skratta åt mig för i persiskan skiljer man på att få ett betyg och att uppnå ett betyg, därför säger man inte jag fick ett betyg som jag brukar göra. Kanske borde man ha det i svenska språket också? Då betyget inte säger något om hur man presterat kan man använda sig av ordet fick och när man får det betyg man arbetat för kan man säga jag uppnådde det.
Begreppet Icke Godkänd betyder alltså att du antingen inte har något grepp alls om det ni arbetar med eller att du struntat i kursen helt och hållet. Vad skulle du gjort om du fick hem ett betyg som skulle påverka ditt resultat i framtiden men inte hade presterat för det? Konfrontera läraren, söka upp en studievägledare eller annan personal som kan hjälpa? Eller hade du bara levt med det? I vilket fall som helst är det DU som tvingas göra något, alltid den drabbade som ska bevisa sig själv.
Denna lärare gav över en halv klass IG i såväl svenska som engelska. En klass full av duktiga elever som strävade efter bra betyg fick tyvärr inte det de önskat sig av "tomten". Jag vill säga till dem att det inte handlar om att vara bra eller dålig! Inte heller om hur du presterar. Det handlar om vilken lärare du får!
Men att stirra sig blind på ett betyg och tro på att man faktiskt förtjänar det betyget som man blivit tilldelad vore en skam. Att börja tvivla på sina kunskaper pga. ett orealistiskt betyg är att handla fel efter någon annans misstag.
Skolor och lärare borde titta närmre på betygen som tilldelas eleverna. Är det verkligen rimliga betyg? Jag, mina vänner och även andra elever runt om i Sverige och Världen har drabbats. Jag själv ska till rektorn, jag ska driva det här så långt jag kan! Meningslöst, onödigt? Visst det är bara ett betyg och inte hela världen! Men det är i alla fall en del av världen. Det är den värld jag ska leva i, du ska leva i och nästa generation ska leva i!
I ett samhälle där betyg är så avgörande ska betygen vara mer än en present du tilldelas. Lärare, tänk till! Elever,våga säga emot och ifrågasätta! Skolan, ta mer ansvar! För vi utgör tillsammans framtiden och hur motivationen till studier kommer se ut.

Inga kommentarer: